RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Tarikh/Hari | 23 Ogos 2012 (Khamis) | |
Kelas | : | 4 Dedikasi |
Kemahiran | : | 2.1.10 |
Mata Pelajaran | : | Pendidikan Islam |
Tajuk | : | Nama Allah As-Salam |
Masa | : | 30 minit |
Bilangan Pelajar | : | 10 orang |
Objektif/Hasil Pembelajaran | : | Di akhir pengajaran,murid-murid dapat : Aras 1 : Menyatakan pengertian As Salam Aras 2 : Memahami dan menyebut maksud dalil nakli sifat As-Salam Aras 3 : Menyenaraikan contoh sifat As-Salam Allah dan manusia |
Pengetahuan Sedia Ada | : | Murid-murid biasa mendengar nasyid Asma-UlHusna(Nama-nama Allah) |
Penerapan Nilai | : |
|
BBM | : | Nasyid Asma-Ulhusna melalui pita rakaman.carta,lembaran kerja |
Konsep | : | As-Salam beerti Allah maha sejahtera. |
Perkembangan Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Langkah/ Masa/ Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran | ABM/ KBKK/ Nilai | |||
Aktiviti Guru | Aktiviti Pelajar | ||||
Set Induksi 3 minit |
· Guru meminta murid bernasyid bersama-sama. · Guru bersoal jawab berkaitan dengan perkataan As-Salam.Cth: Adakah kita patut menghargai keamanan di negara kita? Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pelajaran murid. | · Murid-murid mendengar nasyid · Murid-murid mengikut guru bernasyid bersama-sama. | ABM: Pita rakaman KBKK: Menaakul Nilai: Bersyukur | ||
Langkah 1 10minit |
(a) Apa maksud As Salam?
|
· Murid-murid dikehendaki menilai penyampaian syarahan rakan kumpulan lain. | ABM: Carta KBKK: Menaakul Nilai: Mahabbah | ||
Langkah 2 10minit | · Guru memulakan perbincangan tentang dalil nakli yang terdapat dalam teks tersebut · · Perbincangan secara kelas di mana guru akan menekankan jawapan murid yang menyentuh tentang dalil naqli serta cara-cara bersyukur. ·
. | · Setiap kumpulan, diminta menghantar wakil untuk menulis 2 nikmat tersebut di papan tulis. · Setiap kumpulan menulis dan mewarna nama Allah mengikut kreativiti kumpulan masing-masing · Murid - murid perlu menulis pengertian As-Salam serta dalil yang menunjukkan sifat Allah itu adalah As-Salam serta huraian dalil tersebut. · Secara berkumpulan, murid diminta berbincang untuk menjawab soalan berikut . Contoh soalan:- Apakah perasaan anda dalam situasi berikut: - berjaya dalam pelajaran - menziarahi pesakit dihospital | ABM: Papan tulis KBKK: Menaakul Nilai: Kasih sayang | ||
Langkah 3 5 minit |
|
| ABM: KBKK: Menaakul Nilai: kerjasama | ||
Penutup 2 minit |
|
| ABM : Lembaran kerja |
|
Set induksi (5 minit) | Guru memaparkan terjemahan ayat Al-Quran. Bersoal jawab dengan murid-murid berkaitan potongan ayat tersebut. | bersoal-jawab dengan guru. | ABM: gambar KBKK: Menaakul Nilai: Bersyukur | ||||
Langkah 1 (10 minit) | Guru menerangkan secara ringkas mengenai kategori cara bersyukur kepada Allah berdasarkan gambar-gambar melalui powerpoint Setiap kumpulan akan diberi gambar yang berlainan dan mereka dikehendaki menjelaskan situasi gambar tersebut dan bagaimana menyatakan kesyukuran kepada Allah. | Secara berkumpulan murid diminta untuk menyenaraikan beberapa cara bersyukur mengikut kategorinya iaitu dari segi perbuatan,perkata-an dan perasaan. | ABM: KBKK: Menaakul Nilai: Bersyukur | ||||
Langkah 2 (10 minit) | Guru menyoal murid tentang apakah hikmah dan kelebihan bersyukur.
Guru merumuskan hikmah dan kelebihan bersyukur Guru meminta murid menyusun dan mengemaskini semua bahan buku skrap. | Murid-murid menjawab dan memberi pendapat tentang soalan berikut Secara kumpulan murid-murid diminta menyenaraikan beberapa hikmah berdasarkan syair yang diberikan oleh guru Murid juga dikehendaki berbincang dalam kumpulan dengan menyenaraikan beberapa hikmah lain selain dari syair | ABM: Power point KBKK: Menaakul Nilai: Bersyukur | ||||
Langkah 3 (10 minit) | Guru menerangkan ciri-ciri dan kelebihan bersyukur kepada Allah dan manusia dengan menggunakan mspowerpoint Guru memberi tugasan kepada murid untuk membuat peta minda dan menerangkan kepada mereka beberapa kriteria pemarkahan yang akan dinilai pada hasilan peta minda tersebut. | Murid diminta membuat peta minda secara berkumpulan dengan menggunakan peisian microsoft powerpoint. Peta minda tersebut mestilah merangkumi jawapan berdasarkan soalan kandungan dan unit yang berkaitan dengan tajuk yang dipelajari | ABM: Power point KBKK: Menaakul Nilai: Bersyukur | ||||
Penutup (3 minit) | Guru menunjukkan contoh peta minda yang dihasikan oleh guru melalui persembahan powerpoint | Murid membaca setiap isi pada peta minda guru sebagai rumusan tajuk yang dipelajari. | ABM: Power point |
Refleksi : Di akhir pembelajaran,dua orang murid tidak dapat menyebut pengertian As-Syakur dengan baik.